Opony letnie, zimowe a może wielosezonowe? – czy warto inwestować w dwa komplety opon
Zimowe, letnie, całoroczne: jaki rodzaj opon powinieneś kupić? To pytanie zadaje sobie wiele osób przed zakupem nowych opon. W tym artykule przyjrzymy się zaletom i wadom opon letnich, zimowych i całorocznych, abyś mógł podjąć świadomą decyzję, który typ najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Zalety i wady opon zimowych
Jeśli mieszkasz w zimnym klimacie i często jeździsz po lodzie lub śniegu, opony zimowe to dobra inwestycja. Są one wykonane z bardziej miękkiej mieszanki gumy niż opony całoroczne, więc lepiej trzymają się drogi, gdy jest ślisko. Mają też głębszy bieżnik, który radzi sobie z błotem pośniegowym i lodem.
Oznacza to, że samochód będzie bardziej stabilny przy niższych prędkościach – będziesz mógł szybciej zatrzymać się lub ruszyć na śliskiej nawierzchni.
Są jednak pewne wady: Opony zimowe zwykle kosztują więcej niż opony całoroczne; nie są tak trwałe; mogą nie sprawdzać się tak dobrze w ciepłych warunkach pogodowych (choć wiele z nich nadal będzie działać w miarę dobrze); i mogą być głośne na suchej nawierzchni (choć niektórzy producenci poprawili tę kwestię).
Zalety i wady opon letnich
Główną zaletą opon letnich jest to, że są one przeznaczone do jazdy po suchej i mokrej nawierzchni, więc będą miały lepszą trakcję na tych powierzchniach.
Ponadto opony letnie są zazwyczaj droższe od zimowych, ponieważ zazwyczaj mają większą głębokość bieżnika i bardziej miękką mieszankę bieżnika.
Największą wadą tego typu opon jest to, że nie są tak trwałe jak zimowe, ponieważ mają bardziej miękką mieszankę bieżnika (warstwa pomiędzy gumą a stalowymi pasami), co oznacza, że szybciej się zużywają, jeśli są używane w chłodniejszym klimacie, gdzie temperatury spadają poniżej zera.
Zalety i wady opon całorocznych
Opony całoroczne to kompromis. Nie są tak dobre w zimie jak opony zimowe, ale są lepsze niż opony letnie. Nie są też tak dobre w lecie jak opony letnie, ale są lepsze od zimowych.
Opony całoroczne mają wzory bieżnika zaprojektowane tak, aby zapewnić trakcję na mokrym asfalcie, śniegu i drogach gruntowych – stąd określenie „całoroczne”. Ponieważ jednak te wzory bieżnika stanowią kompromis pomiędzy osiągami na mokrej i suchej nawierzchni (zazwyczaj pozwalając wodzie wsiąkać w ślad opony), opony całoroczne zazwyczaj wypadają słabo w porównaniu z opcjami zimowymi lub letnimi, które są bardziej skoncentrowane na konkretnym zastosowaniu.
Jak wybrać opony?
- Sprawdź głębokość bieżnika. Pozwoli to zorientować się, jak długo opony wytrzymają, zanim trzeba będzie je wymienić.
- Spójrz na wzór bieżnika. Opona ma mieć odpowiednie rowki, czyli kanały odprowadzające wodę, dzięki czemu nie będzie się ślizgać po mokrej nawierzchni.
- Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach i pompuj je do zalecanej wysokości (znajduje się na naklejce w samochodzie). Opony z niskim ciśnieniem są bardziej podatne na przebicie niż opony z wysokim ciśnieniem, co może być przyczyną wypadków.
- Regularnie sprawdzaj wiek opony, patrząc na jej numer DOT wydrukowany wewnątrz ściany bocznej każdego koła, gdzie wszystkie inne informacje, takie jak rok modelu/rozmiar/prędkość, są zwykle również wybite.
Czy zatem powinieneś zainwestować w komplet opon zimowych? To już zależy od Ciebie. Ale nasza rada brzmi: przemyśl to dokładnie i rozważ korzyści w stosunku do kosztów, zanim dokonasz zakupu.
Może Cię również zainteresować: Jak oszczędzać wodę w domu? – kilka cennych wskazówek jak możesz obniżyć rachunki za wodę
Nie polecam wielosezonowych – co do wszystkiego to do niczego.